Oppgaveglidning i legemiddelhåndtering i hjemmesykepleien
Erfaringer med kommunefarmasøyt i hjemmesykepleien
Bakgrunn
Flere pasienter får komplisert legemiddelbehandling hjemme. Samtidig er helsetjenesten under stort tidspress og mangler ansatte med nødvendig kompetanse, eksempelvis sykepleiere. Dette skaper et behov for løsninger som kan bidra til å redusere konsekvensene av sykepleiermangelen i kommunehelsetjenesten. Dette betyr at det haster med å finne løsninger som kan organisere arbeidet effektivt og fordele oppgavene på nye måter.
En type oppgaveglidning er legemiddelhåndtering (LMH) fra sykepleiere til farmasøyter eller apotekteknikere. Dette er en mulighet til bedre ressursutnyttelse, samt øke fleksibiliteten og effektiviteten innen LMH i hjemmesykepleien.
En slik organisering er interessant for mange kommuner, men det er mangel på vitenskapelig dokumentasjon av oppgaveglidning fra sykepleiere til klinisk farmasøyter og apotekteknikere. Prosjektet vil ta utgangspunkt i Averøy kommunes erfaringer. De er en av få kommuner i Møre og Romsdal som har ansatt kommunefarmasøyt
Målet med prosjektet
Prosjektet skal fremskaffe et kunnskapsgrunnlag om erfaringer og muligheter for oppgaveglidning fra sykepleiere til kommunefarmasøyt eller apotektekniker i hjemmesykepleien. Kunnskapsgrunnlaget kan brukes av andre kommuner som vurderer å gjøre noe lignende.
Samarbeid
Prosjektet er finansiert av Regionalt forskningsfond Møre og Romsdal, og gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Molde og Averøy kommune. Prosjektet hadde oppstart våren 2024 og var ferdig september 2024.
Resultater
Resultatene fra forprosjektet vil bli publisert som en vitenskapelig artikkel i løpet av 2025.
Kontaktperson
Rådgiver forskning Runa Overå Hide, runa@helseinnovasjonssenteret.no